© 2017 et suivantes Les Jacinthes. 

ABA-VB-PECS

Applied Behavior Analysis - Verbal Behavior and Picture Exchange Communication System

Colloques auxquels nous avons participé :

Chicago (Illinois), January 22-24, 2010, International Autism Conference 2010, ABAInternational

Translational Science and Effective Practice

DEVELOPING PREREQUISITE SKILLS FOR THE USE OF THE PICTURE EXCHANGE COMMUNICATION SYSTEM WITH AN ADULT WITH PROFOUND DISABILITIES AND AUTISM
It is commonly acknowledged that there are no real prerequisites needed before implementing the picture exchange communication system. In phase 1 and 2 of the picture exchange communication system, it is only required of the patient to take and give a pictogram in exchange for the desired object. Discrimination between images will only be worked on during the third phase.
However, in this study we met some challenges in teaching an adult with profound mental retardation and autism to use the PECS. We had to deal with the fact that he proceeded to throw away all the objects presented to him.
Another problem lay in our patient’s difficulty in differentiating different stimuli . Indeed, when given the choice between 2 stimuli, “preferred” versus neutral stimuli, he would systematically take the stimulus on his right (no matter what stimulus was presented on the right). This made it difficult to determine what stimuli would be used in implementing the very first steps of the PECS.
The aim of this study was to focus on two prerequisites. The first one consisted in exchanging the pictogram once it was picked up instead of throwing it away immediately. The next one studied was the discrimination of the relevant stimuli.

The Belgo-French team with J.Partington, Ph.D, BCBA
(P.Schpilka, J.Partington, V.Rivière & M.Becquet)

With Pr.William L. Heward, Ed.D., BCBA

Andy Bondy in Lille (Dec.2009)

Les Jacinthes présentaient le système PECS lors de la 9° Conférence de l'Association Isaac-Francophone (International Society for Alternative and Augmentative Communication)

(15, 16, 17 mai 2008 Louvain-La-Neuve Belgique)

Colloque sur l'autisme " Ce que l'autisme nous donne à dire " (21 novembre 2006, organisé par le Septis)

 

 

Lille (France) , les 10 et 11 décembre 2009,


Analyse du comportement et troubles du développement

Mise en place d'un programme de préparation aux prérequis à la communication avec le système de communication par échange d'images (PECS)chez une personne atteinte de déficience profonde avec autisme.
L'étude présentée s'inscrit dans la mise en place d'un début de moyen de communication chez une personne atteinte de déficience profonde avec autisme, ou, à tout le moins, l'implémentation de certains préliminaires à un mode de communication comme le système de communication par échange d'images (PECS). Parmi les prérequis abordés, il y a la possibilité de prendre et de donner une image (alors que de façon stéréotypée, notre adulte lançait systématiquement et violemment tout objet présenté), mais aussi la possibilité de discrimination non seulement pour pouvoir choisir l'image adéquate, mais même pour définir les stimuli préférés qui pourraient servir de renforçateurs.